
VƤhƤn toisenlainen projekti – JƤlleenlƶydetyt diat osa 6
26/05/2021
”Lapsetko tƤmƤn ovat tehneet?” – JƤlleenlƶydetyt diat osa 7
07/06/2021
Lastentarhamuseossa kohdataan!
Museo-oppaan tyƶhƶni Lastentarhamuseossa kuuluu muutakin kuin lastentarhatyƶn historiasta kertomista ja siihen tutustuttamista toiminnallisin keinoin. Yhteisƶpedagogina haluan tarkastella tƤssƤ blogikirjoituksessa Lastentarhamuseota erilaisten kohtaamisten mahdollistavana tilana. Millaisia kohtaamisia museossa voi syntyƤ ja voiko kohtaamista oppia museokƤynnillƤ?
KaikenikƤiset museovieraat ovat tervetulleita
Lastentarhamuseo toivottaa tervetulleeksi kaikenikƤiset museovieraat. MuseotyƶntekijƤn nƤkƶkulmasta on tƤrkeƤƤ ymmƤrtƤƤ, millƤ tavoilla eri-ikƤiset ihmiset museoon tutustuvat. Konttaava lapsi nƤkee, kokee ja tuntee museon eri nƤkƶvinkkelistƤ kuin itseohjautuva lapsi tai aikuinen. Jotta museossa vierailu olisi kaikille mukavaa ja turvallista, yleisƶƤ ohjeistetaan heidƤn saapuessaan museossa toimimiseen. Kerrotaan muun muassa, mikƤ museoesine on ja miksi sitƤ saa vain katsoa, mutta ei saa koskea. Toisaalta Lastentarhamuseossa on myƶs paljon sellaisia leluja joihin saa koskea ja joita ei omasta kotoa tai pƤivƤkodista vƤlttƤmƤttƤ lƶydy. Millaisia leikkejƤ ja kohtaamisia syntyy, kun kiillotetaan kenkiƤ tai tehdƤƤn ruokaa puuhellalla? Millaista elƤmƤ oli silloin, kun ei ollut pesukonetta ja vaatteet pestiin kƤsin? Museoesineet herƤttelevƤt miettimƤƤn elƤmƤƤ silloin, nyt ja tulevaisuudessa.
Leikki on keskeisessƤ osassa Lastentarhamuseossa, ja se mahdollistaa niin lapsen ja aikuisten vƤlisen kuin lasten keskinƤisen kohtaamisen. Leikkien kautta opitaan yhdessƤ olemisen perusasioita eli sosiaalisia taitoja. Opitaan myƶs olemaan yhdessƤ samassa tilassa erilaisten ja eri-ikƤisten ihmisten kanssa. Jos leikki yltyy liian riehakkaaksi, on aikuisten syytƤ siihen puuttua, sillƤ kaikilla ihmisillƤ on oikeus saada tutustua rauhassa museoon. Museon yleisƶtyƶntekijƤn on mahdollista herƤtellƤ aikuisen ja lapsen keskinƤistƤ leikkiƤ nƤyttƤmƤllƤ esimerkkiƤ siitƤ, mitƤ kaikkea museossa voi tehdƤ. YhdessƤ voidaan pohtia, mitƤ kaikkea erilaisista palikoista voi rakentaa? Millaisia leikkejƤ syntyy leikkimƶkissƤ? Miten kasvimaata hoidetaan? Vai olisiko sittenkin mukava istahtaa tiipiihin lukemaan kirjaa? Aikuisen ja lapsen yhteinen leikki voi joskus tarvita hieman kannustusta, mutta usein mallia nƤyttƤmƤllƤ se kƤynnistyy kuin itsestƤƤn. EnemmƤn kyse on mahdollisuuksien luomisesta ja esimerkin nƤyttƤmisestƤ, ettƤ tƤllainenkin yhdessƤ oleminen on mahdollista ja suotavaa tƤssƤ museossa.
Kuulen usein ensi kertaa Lastentarhamuseossa lasten kanssa vierailevien sanovan, ettƤ jos he olisivat tienneet, miten mukavaa museossa on viettƤƤ aikaa, he olisivat varanneet kƤyntiin enemmƤn aikaa. Toiminnalliseksi ja erityisesti lapsiyleisƶn huomioivaksi suunniteltu nƤyttely sekƤ yhteiskƤytƶssƤ oleva keittiƶ, jossa voi syƶdƤ joko omia tai museokahviosta ostettua vƤlipalaa, tukevat ihmisiƤ vapaaseen olemiseen ja monenlaisen leikin ja kohtaamisen syntyyn.

Museohiiren ja nallen moni vierailija kohtaa ensimmƤiseksi Lastentarhamuseoon saapuessaan

Lastentarhamuseon sali mahdollistaa laajalle levittyvƤt leikit aina palikkarakentelusta kuorma-autoilla ajeluun sekƤ heppaleikkeihin. Museoyleisƶn kƤyttƶƶn ja koskettavaksi tarkoitetut lelut on valmistettu museokokoelmissa olevien lelujen kaavojen mukaisesti.
Lastentarhamuseoon voi tutustua hyvin myƶs yksin. Yhteisƶpedagogina minua kuitenkin kiinnostaa, miten museo alkaa elƤƤ, kun siihen lisƤtƤƤn yhteistoiminnallisuutta. Yksin vieraileva aikuinen saattaa kiertƤƤ nƤyttelyn lƤpi nopeastikin, kun taas isompi ryhmƤ viettƤƤ aikaa museossa paljon kauemmin jutellen ja pohtien. Jollekin esimerkiksi nƤyttelyssƤ kohdattu kivimankeli ei kerro mitƤƤn, kun taas toisen se saa palaamaan lapsuuteen ja muistelemaan vaikka millaisia tarinoita. Jakamisen mahdollisuus toimii siltana merkitysten syntymiselle. TƤtƤ kautta ihmiset keskenƤƤn avaavat toisilleen mahdollisuuden oppia uutta, pohtia ja muistella sekƤ toisaalta tarkastella tƤtƤ pƤivƤƤ ja tulevaisuutta.
MikƤli museossa ei ole vilkasta ja paikalla on yksittƤisiƤ kƤvijƶitƤ, saatan kƤvellƤ ympƤri nƤyttelytiloja ja tunnustella nouseeko kƤvijƤlle muistoja tai muuta pohdittavaa mieleen. Jos tƤmƤ ei ole mahdollista, pyrin ainakin kƤvijƤn lƤhtiessƤ kysymƤƤn, millainen kokemus museossa kƤynti oli. Koen tƤrkeƤksi, ettƤ ihmiselle annetaan mahdollisuus jakaa kokemustaan. Kuitenkin niin, ettƤ ihminen saa itse pƤƤttƤƤ haluaako hƤn tƤhƤn mahdollisuuteen tarttua.
Yhteistoiminnallinen museo
Yhteisƶpedagogina olen myƶs innostunut siitƤ, miten voimme luoda tiloja kohtaamiselle, yhdessƤ kasvamiselle ja yhdessƤ tekemiselle. Kun aloitin tyƶskentelyn museo-oppaana, opin, kuinka suuressa osassa tyƶkasvatus on alun perin varhaiskasvatuksessa ollut. Tyƶkasvatuksessa lapset pƤƤsivƤt mukaan pƤivittƤisiin askareisiin, kuten polttopuiden pilkkomiseen, kasvimaan hoitamiseen ja pyykkien pesemiseen. Myƶhemmin lapsille suunnattua tyƶkasvatusta kritisoitiin sen tyƶorientoituneesta otteesta. Yhteisƶpedagogin nƤkƶkulmasta tyƶkasvatuksessa on ollut paljon hyvƤƤ, sillƤ se on tarjonnut mahdollisuuksia yhteisƶllisyyden, osallisuuden ja toimijuuden syntymiselle. Kun teemme konkreettisia asioita yhdessƤ yhteisen hyvƤn eteen - esimerkiksi kuorimme perunoita yhteistƤ lounasta varten - nƤemme, kuinka toimintamme vaikuttaa suoraan meihin itseemme, yhteisƶƶmme ja koemme sen merkitykselliseksi. Myƶs arkisten askareiden tekeminen yhdessƤ, etenkin silloin, kun toiminta pohjaa vapaaehtoisuuteen, on yksi parhaimpia tapoja luoda ryhmƤytymistƤ, harjoitella yhteistoiminnallisuutta, oppia itsestƤ ja toisista sekƤ kokea onnistumisen kokemuksia.
Tavoitteellinen yhteistoiminta tarvitsee toteutuakseen ja onnistuakseen suunnittelua sekƤ yhteistyƶhƶn kannustavan tilan luomista. Siihen tarvitaan konkreettista tilaa ja sellaisia vƤlineitƤ, jotka tukevat ihmisten toiminnallisuutta. Yhteistoiminnan onnistumiseksi tarvitaan myƶs fasilitoimista eli ohjausta kohti yhdessƤ tekemistƤ. Joskus on tarpeen nƤyttƤƤ esimerkkiƤ siitƤ, mikƤ on mahdollista ja toisinaan on muistutettava yhteisistƤ sƤƤnnƶistƤ. Kuitenkin, tarkoituksena on kannustaa ihmisiƤ luomaan ja mƤƤrittƤmƤƤn yhdessƤ olemista itse.

Lapset pilkkomassa kaaleja Kotikallion kesƤlastentarhan puutarhassa vuonna 1925. Lastentarhamuseon valokuvakokoelma.
HyvƤ esimerkki vapaaehtoisesta yhteistoiminnasta Lastentarhamuseolla on tavaroiden paikalleen laittaminen ja siivoaminen leikkien loputtua. Etenkin sellaisina museopƤivinƤ, kun museossa on ollut paljon vieraita paikalla, olen ottanut tavakseni julistaa yhteiset siivoustalkoot hieman ennen museon sulkeutumisaikaa. TƤllƶin lelut ja palikat viedƤƤn takaisin omille paikoille porukalla - aikuisten ja lasten kanssa yhdessƤ. TƤssƤkin kehotuksessa on tƤrkeƤƤ osallistumisen vapaaehtoisuus. Samalla yhdessƤ siivoaminen on merkki siitƤ, ettƤ tƤmƤn pƤivƤn leikit on leikitty, museo sulkeutuu ja on aika siirtyƤ kohti kotia. Minusta on ollut mielenkiintoista huomata, kuinka suurin osa lapsista ja aikuisista osallistuu mielellƤƤn siivoukseen. Samalla yhdessƤ siivoaminen opettaa kaikenikƤisiƤ museon kƤyttƤjiƤ kantamaan vastuuta yhteisen ja viihtyisƤn museotilan puolesta.
Elisa Kuusisto
Yhteisƶpedagogi (AMK) Elisa Kuusisto on kiinnostunut tiloista ja menetelmistƤ, jotka mahdollistavat kohtaamisen ihmisen oman itsensƤ, toisten sekƤ elollisen ja elottoman luonnon kanssa. Elisa on tyƶskennellyt Lastentarhamuseossa museo-oppaana vuodesta 2019 lƤhtien ja lƤhiaikoina kehittƤnyt tyƶpajaa varhaiskasvatuksen ammattilaisille aikuisten leikkitaidoista yhdessƤ Lastentarhamuseon kanssa.