
Esineen tie museoon ā museoharjoittelu Lastentarhamuseossa
04/09/2020
PƤivƤkotien lelut vuonna 2020
01/10/2020
Mahdollisuuksien palikat -nƤyttely syntyi halusta esitellƤ erilaisia muunnelmia, joita Friedrich Frƶbel (1782-1852) loi osana kehittelemƤƤnsƤ kasvatusfilosofiaa ja pedagogista toimintaa tukevia tyƶskentelymateriaaleja. NƤyttely keskittyy syventƤmƤƤn Frƶbelin materiaaleista ehkƤ kuuluisimpien, Frƶbelin palikoiden kƤyttƶƤ pedagogisessa toiminnassa. NƤyttelyssƤ voi perehtyƤ tarkemmin Frƶbelin kuuteen ensimmƤiseen lahjaan.
Frƶbelin lahjat 1-6
Friedrich Frƶbel kutsui kuutta ensimmƤistƤ kehittelemƤƤnsƤ lahjaa leikkilahjoiksi (spielgabe). Lahjoja 1-6 yhdistƤƤ ajatus siitƤ, ettƤ ne ovat yksinkertaisia, kiinteitƤ muotoja, joita tutkimalla, yhdistelemƤllƤ ja rakentelemalla voidaan leikin kautta saavuttaa pedagogisia tavoitteita. Lahjojen muodot pysyvƤt muuttumattomina mutta yhdistelemƤllƤ niitƤ eri tavoin, ne voivat muodostaa lukuisia erilaisia muunnelmia. Tavallisesti lahjoja ei annettu lapsille pelkƤstƤƤn vapaaseen leikkikƤyttƶƶn, vaan ne sisƤllytettiin osaksi suurempaa kokonaisuutta ja oppimista.

EnsimmƤinen lahja on pallo. Pieni lapsi tutustuu fyysiseen maailmaan pitƤmƤllƤ kiinni, pyƶrittƤmƤllƤ ja katsomalla palloa. EnsimmƤistƤ lahjaa voidaan tutkia muodon, vƤrin ja liikkeen nƤkƶkulmasta.
Toisen lahjan avulla lapsi tutustuu pallon lisƤksi kuutioon sekƤ nƤiden vƤlitysmuotoon, lieriƶƶn. Toisin kuin pallo, kuutio pysyykin paikoillaan ja nƤyttƤƤ erilaiselta eri suunnista katsottuna. Lieriƶ muodostaa pallon ja kuution kiehtovan yhdistelmƤn. SillƤ on sekƤ vierivƤn, ettƤ paikallaan pysyvƤn esineen ominaisuuksia. Lahjat 3-6 ovat Frƶbelin palikoita.
Lahja 3 sisƤltƤƤ kahdeksan puista kuutiota, joiden sƤrmƤn pituus on 2,5 cm. Kuutiot ovat sekƤ keskenƤƤn ettƤ sƤilytysrasiana kanssa samanmuotoisia.
Lahja 4 muistuttaa ulkoisesti 3. lahjaa, mutta sisƤltƤƤ kahdeksan puista suorakulmaista sƤrmiƶtƤ.
Lahja 5 koostuu 21 kuutiosta, kuudesta kuutiot puolittamalla saadusta kolmisivuisesta sƤrmiƶstƤ ja 12 pienestƤ kolmisivuisesta sƤrmiƶstƤ, jotka on saatu jaettaessa kuutio neljƤƤn osaan.
Lahja 6 koostuu kolmesta erikokoisesta suorakulmaisesta sƤrmiƶstƤ, joista isoimpia on 18, keskikokoisia 12 ja pieniƤ 6.

Muotojen mahdollisuudet pedagogisessa kƤytƶssƤ
Frƶbelin lahjoja voidaan kƤyttƤƤ monella eri tavalla. Parhaimmillaan ne tarjoavat lapselle suuren mƤƤrƤn kƤsitteellisiƤ linkkejƤ lahjojen edetessƤ yksinkertaisesta kohti monimutkaista. Lahjoilla tehtƤvƤt harjoituskokonaisuudet voidaan jakaa kolmeen eri lƤhestymistapaan, jotka ohjaavat myƶs aikuista huomaamaan lahjojen monimuotoisuuden. NƤmƤ kolme lƤhestymistapaa ovat: tunnistamismuodot, elƤmƤnmuodot ja kauneusmuodot.
Nostamme syksyn 2020 aikana museon verkkoympƤristƶssƤ esille Frƶbelin palikoiden pedagogista kƤyttƶƤ eri nƤkƶkulmista. EnsimmƤisenƤ haluamme esitellƤ Frƶbelin palikat lƤhestyen niitƤ tunnistamismuotojen nƤkƶkulmasta.
"Lapsi liittƤƤ aluksi samanlaisia esineitƤ samanlaisiin ja luokittelee siten esimerkiksi omenia, pƤhkinƶitƤ, pƤƤrynƶitƤ, papuja. Ćiti tai lapseen myƶnteisesti suhtautuva ympƤristƶ lisƤtkƶƶt sitten vain selittƤvƤn sanan, liittƤkƶƶt nƤkyvƤƤn kuuluvan ja siten lƤhentykƶƶt lapsen tiedon muodostusta ja havaintoa."
Friedrich Frƶbel

Tunnistamismuodot
Tunnistamismuodoilla (erkenntnisformen) tarkoitetaan muotojen ominaisuuksia, niiden kutsumista oikeilla nimillƤ sekƤ muotojen suhdetta toisiinsa. Tunnistamisen lisƤksi voidaan tƤssƤ yhteydessƤ kƤyttƤƤ myƶs sanoja kokemus, oppiminen tai ymmƤrtƤminen. LeikkiessƤƤn eri muodoilla, lapsi oppii omien toimiensa kautta muotojen lainalaisuuksia, ilman sanallistamisen vƤlttƤmƤttƶmyyttƤ.
Tunnistamismuodot pitƤvƤt sisƤllƤƤn matemaattisuuden ja loogisuuden ideat, kuten lukumƤƤrƤn, osuuden, vastaavuuden ja jƤrjestyksen. NƤiden mƤƤritelmien kautta voidaan tunnistaa lahjojen luonnolliset erot ja ehdottaa tapoja nƤiden osien uudelleen jƤrjestƤmiseksi tai muuttamiseksi.
HyvƤnƤ esimerkkinƤ tƤssƤ yhteydessƤ voidaan kƤyttƤƤ Frƶbelin 5. lahjaa, joka on nƤhtƤvillƤ yllƤ olevassa kuvassa. Kyseinen lahja koostuu kolmesta eri muodosta: kuutiosta sekƤ kahdesta erikokoisesta kolmisivuisesta sƤrmiƶstƤ. YhteensƤ erillisiƤ palikoita lahjassa on 39 kappaletta. Palikat on koottavissa yhdeksi kokonaiseksi kuutioksi, joka puolestaan voidaan jakaa 27 pienempƤƤn, yhtƤsuuruiseen kuutioon, kun hyƶdynnetƤƤn kolmisivuisista sƤrmiƶistƤ rakennettavia kuutioita. Kolmisivuiset sƤrmiƶt mahdollistavat myƶs kuution pilkkomisen osiin ā ensin puoliksi ja sitten vielƤ yhteensƤ neljƤƤn osaan. Muotoja voidaan jƤrjestellƤ, rytmittƤƤ ja koota loputtomasti eri tavoin, havainnoiden niiden eroavaisuuksia ja hyƶdyntƤen niistƤ muodostuvia kokonaisuuksia.

Tarkasteltaessa Frƶbelin palikoita tunnistamismuotojen idean kautta voidaan kehitellƤ lukuisia erilaisia pedagogisia tehtƤviƤ ja pelejƤ. YllƤ olevassa kuvassa on nƤhtƤvillƤ kaksi erilaista matemaattisesti haastavaa sovellusta hyƶdyntƤen tunnistamismuotojen ajatusta. Vasemmanpuoleisella pelilaudalla tarkoituksena on asetella Frƶbelin 3. lahjan sisƤltƤmƤt kuutiot ensin mallin mukaan eri tavoin ryhmitelmiin, jonka jƤlkeen tulee vielƤ itse keksiƤ yksi uusi tapa asettaa kahdeksan kuutiota asetelmaan. Oikeanpuoleisella pelilaudalla yhdistetƤƤn lukumƤƤrƤ numeromerkkiin sekƤ pysty- ettƤ vaakasuorassa.

Syyskuun 2020 ajan Lastentarhamuseon Veistohuoneessa on museoyleisƶn mahdollista pƤƤstƤ kokeilemaan tunnistamismuotojen tekemistƤ Frƶbelin lahjoilla 3-5. Esimerkkimalleina toimivat alkuperƤiset Frƶbelin kehittƤmƤt mallit. Malleja tekemiselle voi myƶs keksiƤ itse. Otamme innolla vastaan museoyleisƶn itse keksimiƤ tunnistamismuototehtƤviƤ ja -pelejƤ!
Fredrika Visuri
Lastentarhamuseon museolehtori
ps. Jos haluat jakaa itse keksimiƤsi malleja tai ideoita liittyen Frƶbelin palikoihin, voit lƤhestyƤ meitƤ vaikka lƤhettƤmƤllƤ sƤhkƶpostia osoitteeseen ebeneser(at)ebeneser.fi