Voisiko olla toisin? -apuraha

Apuraha varhaiskasvatuksen uutta luoviin kokeiluihin ja projekteihin

Voisiko olla toisin? -apurahaa voivat hakea päiväkodit, vanhempaintoimikunnat, taiteilijat, kulttuuritoimijat ja työryhmät. Suuruudeltaan apuraha on 4 000 euroa ja se voidaan myöntää yhdelle tai useammalle hakijalle.

Apurahaa voi hakea kokeiluihin, projekteihin tai hankkeisiin seuraavien kriteerien mukaan:

Lapsilähtöisyys Luodaan ja edistetään uudenlaista lasten osallisuutta varhaiskasvatuksen toimintakulttuurissa ja päiväkodin kehittämisessä lasten omana paikkana

Kulttuuri ja leikki keskiössä Kokeillaan ja luodaan uusia toimintatapoja sekä vahvistetaan lasten toimijuutta kulttuurin tuottamisessa mahdollisten yhteistyökumppaneiden kanssa

Yhdessä tekeminen Luodaan uudenlaista toimintaa ja vahvistetaan yhteyttä päiväkodin ja paikallisyhteisön välillä lähidemokratian, yhteisöllisyyden ja monimuotoisuuden edistämiseksi. Laajennetaan päiväkotia alueen toimijana perheiden, lasten ja asukkaiden yhteiseksi kokemisen ja tekemisen paikaksi

 

Hakuohjeet

Haku on käynnissä 1. - 31.maaliskuuta.

Apurahahakemukset toimitetaan Ebeneser-säätiöön hakijan harkinnan mukaan joko postitse (Ebeneser-säätiö Taina Sillanpää, Helsinginkatu 3-5, 00500 Helsinki) kirjattuna / perusmaksulla TAI sähköpostilla suojattuna / tavallisena (taina.sillanpaa(at)ebeneser.fi). Vastaanottajan sähköposti on suojattu. Hakulomakkeen yhteydessä kysymme vain välttämättömimmät henkilötiedot. Ebeneser-säätiön apurahoihin liittyvään tietosuojaselosteeseen pääset tutustumaan tästä.

Hakuajan puitteissa lähetettyjen hakulomakkeiden perusteella Ebeneser-säätiön hallitus valitsee apurahansaajan tai -saajat. Päätös ilmoitetaan saajataholle arviolta hakuvuoden toukokuussa.

Apurahansaajan tulee toimittaa kirjallinen ja kuvallinen selvitys hankkeesta ja sen vaikutuksista vuoden sisällä apurahan saamisesta. Kokeiluista ja niiden etenemisestä kerrotaan Ebeneser-säätiön verkkosivuilla. Apurahansaajalle tarjotaan mahdollisuus jakaa kokemuksiaan kokeilusta säätiön tilaisuuksissa ja blogissa. Apurahansaajalle annetaan lisäksi mahdollisuus olla vaikuttamassa seuraavaa valintaa tehtäessä.

 

Hakulomake

Voisiko olla toisin? -apurahan hakulomake word-tiedostona: suomeksi (FIN), ruotsiksi (SWE), englanniksi (ENG)

Voisiko olla toisin? -apurahan hakulomake pdf-tiedostona: suomeksi (FIN), ruotsiksi (SWE), englanniksi (ENG)

 

Apurahan taustaa

Apurahan perustaja on Vapaan kokeilukoulun kannatusyhdistys ry, jonka perustama päiväkoti Pakilan Lastenpaikka teki 1970 - 2017 uraa uurtavaa työtä varhaiskasvatuksen ja sen kehittämisen saralla. Pakilan Lastenpaikka perustettiin tarpeesta kehittää opetusta ja kasvatusta lasta kuunnellen, pohjalla vaikutti A.S.Neillin Summerhill-koulun ideologia vapaasta kasvatuksesta.

Vuosikymmenien aikana Pakilan Lastenpaikassa toteutettiin yhteisöllistä, lapsilähtöistä, kulttuurin ja leikin täyttämää varhaiskasvatusta yhdessä perheiden kanssa. Kiireettömyys, avoimuus, luova joustavuus ja yhdessä tekeminen olivat toiminnan kulmakiviä. Vuonna 2017 Pakilan Lastenpaikka siirtyi Helsingin Kaupungille.

 

Yleisimmin kysyttyjä kysymyksiä apurahaan ja sen hakukäytäntöihin liittyen

Millaisiin projekteihin apurahoja myönnetään?
Innovatiivisuus on tärkeää! Apurahaa ei myönnetä päiväkodin perustoimintaan, eikä puuttuvien välineiden hankintaan, elleivät välineet ole edellytyksenä jollekin uutta luovalle toiminnalle. Esimerkiksi hakemus, jossa haetaan rahaa puutarhapalstan perustamiselle, ei ole riittävä, vaan tarvitaan jokin toimintaa uudelle tasolle vievä idea. Taiteilija-hakijoiden tulee tehdä yhteistyötä päiväkodin / päiväkotien kanssa. Esimerkiksi kertaluonteisen esityksen valmistelu ja esitys päiväkodeille ei riitä, vaan projektin/kokeilun tulee liittyä isompaan kokonaisuuteen päiväkodin kanssa.

Milloin apurahan voi käyttää?
Apuraha myönnetään keväisin ja se suositellaan käytettävän seuraavan toimintavuoden aikana (syyskausi-kevätkausi). Emme kuitenkaan halua evätä hakua sellaiselta projektilta, joka luonteensa vuoksi toteutuisi esimerkiksi kesäaikaan ja projekti sen vuoksi alkaisi tulevan toimintavuoden jälkeen kesällä.

Kuka päättää apurahan saajasta?
Apurahan saajalle annetaan mahdollisuus olla vaikuttamassa seuraavaa valintaa tehtäessä. Lopullisen päätöksen apurahan saajasta tekee Ebeneser-säätiön hallitus.

Voiko apurahaa hakea uudestaan?
Vaikka apurahaa ei tänä vuonna saisikaan, kannattaa hakemus ottaa uudelleen esille seuraavana vuonna, kehitellä edelleen ja hakea uudestaan.

 

Aiempien vuosien Voisiko olla toisin? -apurahansaajat

Kuusamon kulttuuritoimi – Luontoelämyksiä taiteen keinoin – Uusia kulttuuritoiminnan muotoja lasten ilmaisemina (vuosi 2024, 4 000 €)
Kuusamon kulttuuritoimi tarjoaa osallistumismahdollisuuden Luontoelämyksiä taiteen keinoin -hankkeeseen kaikille Kuusamon päiväkodeille. Hankkeen toteutusmuodot sisältävät luontoon liittyviä työpajoja ja luontoteemaisia esityksiä ja se toteutetaan osana Kuusamo Nature Photo -luontokuvafestivaalia syyskuussa 2024 Kuusamotalossa. Tavoitteena on luoda pysyvä toimintamalli, jossa lasten osallisuus luontokuvatapahtumaan juurtuisi vuosittaiseksi osaksi kulttuuritarjontaa. Hanketta koordinoi Kuusamon kulttuuritoimi ja yhteistyökumppaneina toimivat Kuusamon alueen päiväkodit, Taiteilijaseura Koillinen ry sekä Kuusamon musiikkiopisto.

Ruotsalon päiväkoti – Musiikin loin ja musisoin! (vuosi 2023, 4 000 €)
Kokkolan kaupungin Ruotsalon päiväkodin projektissa tavoitteena on tarjota moniaistillisia ja osallistavia musiikkikokemuksia kehittämällä musisointia tukevia tiloja ja ympäristöjä. Musiikkikokemusten mahdollisuutta laajennetaan myös ulkotilaan. Hankkeen asiantuntijana soitinrakentamisen ja yhteisöllisten suunnittelutyöpajojen vetämisen osalta toimii Kulttuuriosuuskunta Uulu. Hankkeessa tehdään yhteistyötä myös Centria-ammattikorkeakoulun musiikkipedagogiopiskelijoiden kanssa. Ruotsalon päiväkodin projektia pääsee seuraamaan Ruotsalon soi -tililtä Instagramista.

Turunlahden sanaversomo – Nähdään sanataidenäyttelyssä -materiaalipaketti (vuosi 2022, 4 000 €)
Turunlahden sanaversomon sanataideohjaaja Jenni Turunlahti ja yhteisöpedagogi Minttu Turunlahti toteuttivat neljän Varsinais-Suomessa sijaitsevan varhaiskasvatusyksikön kanssa yhteistyössä monistettavissa olevan mallin ja ohjemateriaalin päiväkotien oman sanataidenäyttelyn tuottamiseen. Projektin keskeisimpänä tavoitteena oli tuoda sanataidekasvatuksen menetelmät ja hyödyt tutuiksi ja käyttöön päiväkotiympäristöön. Sanataidenäyttelyn tuottamiseen ohjeistava materiaali julkaistiin vapaasti sähköisesti ladattavaksi tai tilattavaksi maksutta omaan käyttöön. Sanataidemateriaalin pääsee lataamaan Turunlahden sanaversomon verkkosivuilta.

Lekkerbergin Laulava Kylä – Tehdään omat soittimet ja lähdetään Lekkerbergin Laulavan Kylän mukaan (vuosi 2021, 4 000 €)
Lekkerbergin Laulava Kylä -lastenmusiikkiorkesterin projektissa haluttiin auttaa lasten omatoimisen musiikkisuhteen kehittymistä. Apurahan avulla orkesteri toi kulttuurin ja leikin lasten ulottuville soittimien tekemisen ja yhdessä soittamisen kautta. Projekti toteutettiin yhteistyössä pilottipäiväkotien kanssa. Projektissa tuotetut virikemateriaalit ovat julkisesti käytettävissä orkesterin YouTube- ja sosiaalisen median kanaville.

Ylikiimingin alueen päiväkodit, koulut, kotikoulutoiminta, 4H- ja kyläyhdistys sekä puutarha-aktiivit
– Koko kylä kasvattaa, yhteisöllinen kasvimaa (vuosi 2020, 4 000 €)

Ylikiimingin alueen päiväkotien, koulujen, 4H-yhdistyksen, kyläyhdistysten ja puutarhaharrastajien ainutlaatuinen ja luonnollisen yhteistyömallin sisältävä projekti. Päiväkotien ja koulujen yhteyteen rakennettiin kasvulaatikkojen avulla kasvimaat. Lapset pääsevät kasvimaalla tutkimaan, oppimaan luonnontieteitä, ilmaisemaan ja leikkimään kasvun ihmeen parissa. Projektin tavoitteena oli parantaa monialaisen oppimisen edellytyksiä painopisteen ollessa lasten osallisuudessa ja lapsilähtöisyydessä. Tavoitteena oli myös edistää kylän yhteisiä harrastusmahdollisuuksia ja lisätä yhteisöllistä oppimista. Eri-ikäisten lasten, nuorten ja kyläaktiivien yhteinen kasvimaa edistää yhteisöllistä oppimista ja luo yhteishenkeä. Lapset pääsevät kohtaamaan yli ryhmäjakojen. Yhteistyöllä kasvimaat saadaan ylläpidettyä myös loma-aikoina päiväkotien ja koulujen ollessa kiinni.

Kutalan päiväkoti – Laboratoriosta päiväkodiksi (vuosi 2019, 2 000 €)
Hämeenlinnalaisen Kutalan päiväkodin, Hämeen ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijoiden sekä visuaalisia taiteita opettavan Aimo-koulun oppilaiden yhteinen oppimisympäristöä kehittävä projekti. Tavoitteena oli luoda yhteistyössä lasten, vanhempien ja opiskelijoiden kanssa multisensorinen tila, jota päiväkodin lisäksi voivat hyödyntää lähialueen toimijat. Hanketta dokumentoitiin osana pedagogista arviointia päiväkodissa, opiskelijoiden tekeminä opinnäytetöinä ja Hämeenlinnan varhaiskasvatuksen oman blogin ”Satakielen siivin” välityksellä.

Vironniemen päiväkoti
Minulla on asiaa – Mitä sananvapaus lapselle on ja miten saamme lapset käyttämään oikeuttaan (vuosi 2019, 2 000 €)

Helsinkiläisen päiväkoti Vironniemen ja siellä toimivan kannatusyhdistyksen sekä taiteilijoiden yhteinen projekti. Hankkeen tavoitteena oli lapsen oikeus ilmaista itseään eri tavoin muun muassa lapsille suunnatuissa räppi- ja julistepajoissa. Tavoitteena oli lisätä lapsen kuulemista, heidän ajattelustaan kiinnostumista ja sen kunnioittamista. Vanhemmille ja päiväkodin henkilökunnalle järjestettiin filosofiapajoja, joiden tavoitteena oli keskustelutaitojen parantuminen ajatuksella ”Puhutaan lapsen kanssa, ei lapselle”. Hanke huipentui Helgingin kirjasto Oodissa pidettävään yhteiseen juhlaan.