”Rakastetuin kaikista opettajista”, Inger Bolte 1919-2006
12/12/2019LUX Maria
11/03/2020Helsingin kaupungin Vironniemen päiväkoti sai vuonna 2019 Voisiko olla toisin? -apurahan jaettuna Hämeenlinnan kaupungin Kutalan päiväkodin kanssa
Voisiko olla toisin? -apurahahaku on nyt auki
Voisiko olla toisin? -apuraha jaettiin ensimmäistä kertaa keväällä 2019. Apurahan lahjoitustaho on Vapaan kokeilukoulun kannatusyhdistys, joka perusti 1970-luvulla Pakilan lastenpaikka nimisen päiväkodin. Pakilan Lastenpaikassa toteutettiin yhteisöllistä, lapsilähtöistä, kulttuurin ja leikin täyttämää varhaiskasvatusta yhdessä perheiden kanssa. Työote oli kokeileva ja kehittävä.
Apurahahaku on auki joka vuosi 1.-31. maaliskuuta ja sitä voivat hakea työryhmät, päiväkodit, vanhempaintoimikunnat, taiteilija ja kulttuuritoimijat varhaiskasvatuksen uutta luoviin kokeiluihin ja projekteihin.
Voisiko olla toisin? -apuraha myönnetään kokeilulle tai projektille, joka täyttää seuraavat kriteerit:
Lapsilähtöisyys Luodaan ja edistetään uudenlaista lasten osallisuutta varhaiskasvatuksen toimintakulttuurissa ja päiväkodin kehittämisessä lasten omana paikkana
Kulttuuri ja leikki keskiössä Kokeillaan ja luodaan uusia toimintatapoja sekä vahvistetaan lasten toimijuutta kulttuurin tuottamisessa mahdollisten yhteistyökumppaneiden kanssa
Yhdessä tekeminen Luodaan uudenlaista toimintaa ja vahvistetaan yhteyttä päiväkodin ja paikallisyhteisön välillä lähidemokratian, yhteisöllisyyden ja monimuotoisuuden edistämiseksi. Laajennetaan päiväkotia alueen toimijana perheiden, lasten ja asukkaiden yhteiseksi kokemisen ja tekemisen paikaksi
Vironniemen päiväkodin varhaiskasvatuksen opettajat kertoivat keskustelutilaisuudessa Voisiko olla toisin? -apurahan tuella tehdystä projektista
Toivomme apurahahakemuksia, joissa korostuu varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin muutos ja ”voisiko olla toisin” -ajatus. Tähän muutokseen liittyvä historian ensimmäinen Voisiko olla toisin? -keskustelutilaisuus järjestettiin Lastentarhamuseossa 25.2.2020.
Keskustelutilaisuudessa pohdimme, miten muutostarpeita päiväkodin arjessa tunnistetaan. On tärkeää tunnistaa nykytilanne, joka vaatii havaintoja, kuulemista ja katsomista tarkkaan – toiminnan reflektointia yhdessä! Muutoksesta keskusteltaessa on tärkeää pohtia yhteistä lapsikäsitystä. Muutos lähtee aikuisen ajatusten ja toiminnan sekä toimintaympäristön arvioimisesta. Tilaisuudessa keskusteltiin keskeneräisyyden kunnioituksesta: onnistunut projekti on sellainen, jolla on pysyviä vaikutuksia toimintaan ja joka virittää ajatukset taas seuraavan asian oppimista kohti.
Keskustelutilaisuuden satoa:
- Tavoitelkaa taivaita, olkaa rohkeita, tehkää eri tavalla! Astukaa laatikon ulkopuolelle
- Tavoitteet voivat olla suuria, tavoitteisiin johtavat askelmat konkretisoivat sen, miten tavoitteisiin päästään
- Kartoittakaa lähtötilanne ja määritelkää tavoitteet sekä keinot, joilla haluttuun tavoitetilaan päästään, silloin toiminta on tietoista ja sillä on suunta. Muutos edellyttää oman toiminnan arviointia
- Miettikää projektin vaikuttavuutta: mitä projektiin osallistuvalle yhteisölle jää käteen? Miten projekti vaikuttaa mukana olleisiin ihmisiin?
- Apuraha on alkusysäys mahdollisuudelle muuttua
- Yhteistyöllä eteenpäin! – projektin voi suunnitella yhteistyössä vaikkapa taiteilijoiden kanssa
- Iloa ja toiveikkuutta tulevaisuuteen! Usko onnistumiseen!
Vironniemen päiväkodissa muutosta kaivattiin lapsen kuulemiseen sekä keskustelujen, dialogien syventämiseen.
Vuonna 2019 apuraha jaettiin kahdelle projektille, jotka ovat käynnissä tälläkin hetkellä. Hämeenlinnan Kutalan päiväkodin ”Laboratoriosta päiväkodiksi” –projektin tavoitteena on luoda yhteistyössä lasten, vanhempien ja opiskelijoiden kanssa multisensorinen tila, jota päiväkodin lisäksi voivat hyödyntää lähialueen toimijat. Kutalan projektia esitellään vielä myöhemmin Lastentarhamuseon blogissa.
Toinen vuoden 2019 apurahan saajista oli helsinkiläisen päiväkoti Vironniemen ja sen kannatusyhdistyksen sekä taiteilijoiden yhteistyöprojekti ”Meillä on asiaa – Mitä sananvapaus lapselle on ja miten saamme lapset käyttämään oikeuttaan”. Projektin tavoitteena on lapsen oikeus ilmaista itseään eri tavoin sekä lisätä lapsen kuulemista, heidän ajattelustaan kiinnostumista ja sen kunnioittamista. Vironniemi on esitellyt projektinsa etenemistä myös omassa Mahdollisuuksien maailma -blogissa ja projektin sisältöjä tullaan esittelemään myös Lastentarhamuseon blogissa.
Vuoden 2020 Voisiko olla toisin? -apurahahaku on nyt käynnissä.
Apurahalomakkeen löydät tästä:
Voisiko olla toisin? -apurahalomake word-tiedostona
Voisiko olla toisin? apurahalomake pdf-tiedostona
Apurahahakemukset toimitetaan Ebeneser-säätiöön hakijan harkinnan mukaan joko postitse (Ebeneser-säätiö Taina Sillanpää, Helsinginkatu 3-5, 00500 Helsinki) kirjattuna tai perusmaksulla tai sähköpostilla suojattuna tai tavallisena (taina.sillanpaa(at)ebeneser.fi). Vastaanottajan sähköposti on suojattu.
Lisätietoja
Taina Sillanpää taina.sillanpaa(at)ebeneser.fi p. 050 307 0705