
Symmetriaa ja luonnon inspiroimaa kauneutta
05/11/2020
Lastentarhan kuukausiaiheena joulu
30/11/2020
Opiskelen Turun yliopistossa viimeistƤ kandivuottani digitaalista kulttuuria. Sivuaineenani opiskelen museologian perusopintoja, joihin kuuluu museoharjoittelu itse valitsemassa museossa. Valitsin Lastentarhamuseon museoharjoittelupaikaksi, sillƤ kurssikaverini suositteli paikkaa ja sen sijainti oli itselleni loistava. Suoritin neljƤn viikon mittaisen harjoittelun loka-marraskuussa 2020.
Lastentarhamuseo harjoittelupaikkana on jo jugend-tyylisen talonsa puolesta houkutteleva. PienenƤ paikallismuseona se pystyi tarjoamaan harjoittelijalle mahdollisuuden monipuoliseen katsaukseen museoalan tyƶstƤ. Vallitseva poikkeusaika ei vaikuttanut omaan harjoitteluuni, sillƤ harjoitteluni pƤƤpaino oli kokoelmatyƶssƤ ja esineiden hallinnollisessa puolessa.
TƤssƤ blogikirjoituksessa esittelen, millainen tyypillinen harjoitteluviikkoni oli Lastentarhamuseossa.
Museoharjoittelijan viikoittaiset tyƶtehtƤvƤt Lastentarhamuseossa
PƤivƤ 1. Arkistointi
Museon tehtƤviin kuuluu olennaisena osana erilaiset arkistointitehtƤvƤt. KƤytƤnnƶssƤ se tarkoittaa, ettƤ sƤilytettƤvƤt arkistopaperit sijoitetaan sellaiseen paikkaan, jossa ne sƤilyvƤt mahdollisimman pitkƤƤn.
Papereista poistetaan klemmarit, niitit ja muovitaskut, jotka ennen pitkƤƤ hajoittavat aineistoa. Muu materiaali, kuten kalvot, kopioidaan ja paperiset kopiot liitetƤƤn arkistoon mukaan. Kopionnin jƤlkeen kalvot sƤilytetƤƤn omassa paikassaan erillƤƤn arkistosta.

PƤivƤ 2. Museoesineiden puhdistus ja yllƤpito
Museoesineiden yllƤpitoon kuuluu pƶlyjen pyyhkiminen ja esineen kunnon tarkistus. TƤmƤ toimenpide tulee kuitenkin suorittaa tietyin vƤliajoin, jotta museoesineet eivƤt kokisi liikaa rasitusta puhdistamisesta johtuen. TyƶvƤlineinƤ kƤytimme puuvillahanskoja, pehmeƤƤ harjaa ja mikrokuituliinoja sekƤ alustoja, joiden pƤƤlle nostimme esineet. Esineet otettiin pois vitriinistƤ ja vitriinin tai nƤyttelypaikan pinnat pyyhittiin kostealla liinalla ja annettiin kuivua ennen esineiden takaisinlaittoa.
Ennen puhdistamista valokuvasimme jokaisen vitriinin erikseen, jotta pystyimme laittamaan esineet omille paikoilleen.

PƤivƤ 3. Esineiden luettelointi, kuvaaminen ja pakkaaminen
Museoesineet luetteloidaan eli jokaiselle esineelle annetaan vaihtuva numero, jotta niitƤ pystytƤƤn paremmin hallinnoimaan. Esineen numerointitapa riippuu sen materiaalista. Kankaisiin esineisiin, esimerkiksi esiliinaan, ommellaan kankainen merkki, johon esineen tunnus on kirjattu kangastussilla. Koviin esineisiin, kuten muoviin tai puuhun, merkintƤ voidaan tehdƤ maalaamalla akryylivƤrillƤ kƤyttƤen ohutta sivellintƤ tai esimerkiksi puista tikkua.
Museoesineet luetteloitiin ja valokuvattiin, ennen kuin ne siirrettiin kokoelmahallintajƤrjestelmƤƤn.
Kuvaamisen jƤlkeen esineet pakattiin silkkipaperiin, joka vƤhentƤƤ esineiden kulumista ja estƤƤ niiden rikkoutumista. Esineet sƤilytetƤƤn niille tarkoitetuissa laatikoissa varastossa, jossa lƤmpƶ pysyy samana, eikƤ aurinko paista sisƤƤn.

PƤivƤ 4. Esinetietojen lisƤƤminen kokoelmanhallintajƤrjestelmƤ Collecteen
Luetteloinnin ja kuvaamisen jƤlkeen esineet tallennetaan kokoelmanhallintajƤrjestelmƤƤn. JƤrjestelmƤƤn syƶtetƤƤn mm. esineen ominaisuudet eli tarkat tunnusomaiset tiedot, kuten esinemitat, vƤri ja tyyli sekƤ omistussuhteet ja sƤilytyspaikka. JƤrjestelmƤstƤ pystyy hakemaan esineitƤ hakusanalla, luettelointikoodilla tai avainsanojen mukaan, kuten esimerkiksi ānukkeā tai ālastentarhatā.
PƤivƤ 5. NƤyttelyopastuksen seuraaminen
Vaikka nƤinƤ poikkeusaikoina museokƤvijƶiden mƤƤrƤ ja ryhmƤvaraukset ovat vƤhentyneet, pƤƤsin kuitenkin seuraamaan erƤƤn aikuisryhmƤn noin tunnin mittaista opastusta. Ennen ryhmƤn museoon saapumista, valmistelimme nƤyttelytilan helposti saatavaksi ja turvalliseksi yleisƶlle sekƤ testasimme opastuksen aikana kƤytettƤvƤt tekniset laitteet. Lastentarhamuseon kokoelma-amanuenssi Susanna kertoi opastuksen aikana Ebeneserin historiasta, varhaiskasvatusalan vaiheista talossa ja museon nykypƤivƤn toiminnasta.

MitƤ opin museoharjoittelussa?
Lastentarhamuseo on mielestƤni erinomainen harjoittelupaikka niin museoalasta kiinnostuneelle kuin varhaiskasvatuksen opiskelijalle. Museon omat tyƶntekijƤt kuuntelivat toiveitani harjoitteluun liittyen ja ottivat ne huomioon harjoittelun aikana. Harjoitteluni painopiste oli kokoelmatyƶt, joten poikkeusoloaika ei harjoitteluani onneksi haitannut.
Lastentarhamuseo on kotoisa paikka, jonne on mukava tulla niin vierailijana kuin yliopistoharjoittelijana. Museossa on mahdollisuus saada monipuolista kokemusta museoalantehtƤvistƤ ja voin suositella sitƤ alasta kiinnostuneelle. KiitƤn harjoitteluni onnistumisesta Susannaa, Tainaa, Fredrikaa sekƤ Elisaa.
Silja Aalto museoharjoittelija Turun yliopistosta