Bonk-vaikutteinen esiopetus – Tarinallisen leikin lähteillä osa 5
11/04/2022Minkä näköinen on rosvo? – Tarinallisen leikin lähteillä osa 6
02/05/2022Pallo – Fröbelin ensimmäinen lahja
Friedrich Fröbel (1782–1852) suunnitteli 1840-luvun taitteessa 20 eri välinettä käsittävän leikki- ja työskentelymateriaalisarjan. Valmiiden leikkikalujen sijaan hän painotti välineiden monipuolisuutta ja muunneltavuutta. Sarja etenee yksinkertaisesta kohti monimutkaista kerryttäen asteittaisesti uusia taitoja ja oivalluksia. Sarjan ensimmäinen väline tai lahja, kuten Fröbel ne nimesi, on pallo.
Pallo on yksi universaaleimmista leikkivälineistä. Jokainen meistä on leikkinyt pallolla ja ihmetellyt sen jatkuvaa liikettä. Siellä, missä on lapsia, on varmasti myös pallo. Tästä näkökulmasta ei ole ollenkaan ihme, että Fröbelin lahjojen sarja alkaa tästä muodosta.
Fröbelin ensimmäinen lahja koostuu kuudesta erivärisestä pallosta. Väreiksi on valittu päävärit (sininen, keltainen ja punainen) ja välivärit (vihreä, oranssi ja violetti). Tässä kokonaisuudessa erottuu myös Fröbelin oma kiinnostus matemaattisiin aineisiin pallon ollessa yksinkertainen ja samalla hyvin täydellinen perusmuoto. Lisäksi hänen kiinnostuksensa esteettisyyteen sekä sen mukaisten arvojen välittämiseen tulee esille valituissa väreissä, jotka edustavat myös luonnonilmiön, sateenkaaren, värejä.
Pallon Fröbel näki pienen vauvan ja hänen hoitajansa, yleensä äidin, ensimmäisenä yhteisenä leluna, joka virittää erilaisiin leikkeihin ja yhdessäoloon. Ensimmäisen lahjan Fröbel suunnittelikin pienelle vauvalle turvalliseksi toteuttaen sen pehmoisesta langasta tarpeeksi isona mutta kuitenkin vauvan käteen juuri sopivana. Lastentarhamuseon kokoelmista löytyy useampi värikkäistä villalangoista taidokkaasti punottu pallo. Suuri osa niistä on oletettavasti valmistettu Ebeneserissä osana lastentarhanopettajaopintoja Fröbelin lahjojen innoittamana. Nykyisin Fröbel-palloja valmistetaan virkkaamalla.
Lastentarhamuseon kokoelmiin kuuluu useita palloja, jotka on oletettavasti tehnyt Ebeneserin lastentarhassa työskennelleet lastentarhanopettajat tai Ebeneserissä opiskelleet lastentarhanopettajaopiskelijat. Osa palloista on niiden kulumisesta ja rispaantumisesta päätellen todennäköisesti olleet myös lapsiryhmäkäytössä. Kuva: Eliisa Jäntti
Tärkeänä osana palloa toimii sen ripustusnaru, joka on saman sävyinen itse pallon kanssa. Ripustusnarun tarkoituksena on monipuolistaa palloleikkejä. Fröbel suunnitteli myös laulun leikkiohjeineen pallolle. Siinä palloa käsitellään sen ripustusnarusta kiinni pitäen, mikä mahdollistaa muun muassa pallon hurjan pyörimisen. Laulussa pallo menee edestakaisin, sivulta sivulle, ylitse, ylös ja alas. Välillä pallo pyörii pois ja sitten tulee takaisin. Se pyörii ympäri ja tasossa, menee piiloon ja tulee esille. Laulu päättyy siihen, kun lapsi ottaa pallosta kopin ja ottaa sen käsiinsä. Fröbelin suunnittelemaa leikkiohjetta tarkastellessa voi siihen piirretyistä käsistä aistia leikin intensiivisyyden sekä sen mieluisuuden yhteisenä aikuisen ja lapsen välisenä hetkenä. Tuohon hetkeen on piilotettu käsitteiden, uusien sanojen, lisäksi paljon hellyyttä ja symbolista merkitystä jaetusta hetkestä.
Kuuden erivärisen pallon merkitys perustuu kertautumiseen ja vertailuun. Vertailun Fröbel näki ihmisellä sisäsyntyisenä. Teoksessa The Kindergarten Guide (1877) Maria Kraus-Boelte ja John Kraus avaavat yksityiskohtaisesti Fröbelin ajatuksia pallojen käytöstä. Eriväristen pallojen merkitys on hyvä aikuisen tiedostaa ja hyödyntää niiden luomat mahdollisuudet. Värien käyttö tietoisesti avaa väriopin maailmaa, mutta tyydyttää samalla Kraus-Boelten ja Boelten mukaan lapsen sisäsyntyistä vertailuviettiä. Tämän vuoksi heidän mukaansa annettaessa lapselle kaksi eriväristä palloa, tulisi värit valita toisiaan täydentävästi, kuten antamalla pääväri ja siitä johdettava väliväri.
On lähes uskomatonta, miten paljon merkityksiä ja erityisesti mahdollisuuksia Fröbel on koonnut pallon ympärille. Kaikki se materiaali riittäisi tarjoamaan vuoden mittaisen projektin yhdessä lasten kanssa. Ja jos halutaan mennä vielä syvemmälle, voidaan ottaa mukaan Fröbelin luoma kakkoslahja. Siinä on vastaavanlainen pallo, mutta materiaalina on puu, mikä luo uuden ulottuvuuden sen tutkimiseen: äänen. Lastentarhamuseon Rakentelu-työpajassa on aina yhtä innostavaa nähdä osallistujien ilmeet, kun ensin pyörittää pöydällä hiljaista langasta virkattua palloa ja sen jälkeen puinen pallo kolahtaa pöytää aiheuttaen uuden oivalluksen. Niin yksinkertaista, mutta kun sen äärelle pysähtyy, ymmärtää, kuinka moniulotteista.
Friedrich Fröbelistä pääset lukemaan lisää täältä. Fröbelin palikoista voit lukea museomme blogikirjoituksista: Mahdollisuuksien palikat, Elämänmuotojen Fröbelin palikat sekä Symmetriaa ja luonnon inspiroimaa kauneutta.
Fredrika Visuri
Lastentarhamuseon museolehtori