Vinkkejä päiväkotien joulukalentereihin – osa 1/2
25/10/2023Tieteiden yö Lastentarhamuseossa 2024
23/11/2023Vinkkejä päiväkotien joulukalentereihin – osa 2/2
Joulupusseja, vahvuuskalentereita, tonttujumppaa… Millaisia joulukalentereita päiväkotiryhmillä on? Pyysimme vuoden 2022 joulukuussa päiväkoteja ympäri Suomen kertomaan omasta joulukalenteristaan, ja nyt laitamme nämä ideat jakoon!
Päiväkotien joulukalentereissa suosittuja elementtejä ovat joululaulut, -runot, jouluiset tehtävät ja tietysti joulupiparit. Viime vuosina rinnalle on noussut erilaiset vahvuus- ja kehukalenterit, satuhieronta ja esimerkiksi QR-koodien hyödyntäminen. Usein joulukalenterihetkiin kuuluu myös omat rituaalinsa ja jännittynyt, odottava tunnelma.
Saamiemme joulukalenterikuvausten perusteella päiväkotien joulukalentereissa suosituinta on toiminta, joka tapahtuu päiväkodissa ja on usein jouluteemaista. Kotiinviemisinä saattaa olla koristeltu joulupipari tai korttiin kirjoitettu kehu, mutta pääpaino on päivittäin vaihtuvalla toiminnalla.
Lämmin kiitos kaikille joulukalenterinsa meille jakaneille!
Koodausta ja QR-koodeja
Kuva: Anu Korpiola
Nurmijärveläisen Metsolan päiväkodin alkuluokan toiminnallisessa joulukalenterissa teemoina olivat koodaus ja liikunta. Blue-Bot -lattiarobotin muoviseen "koodausmattoon" laitettiin kortit, joissa toisella puolella oli jouluinen kuva ja toisella puolella liikuntaloru.
Kalenterihetken aluksi arvottiin, ketkä kaksi saivat "avata" kalenterin (alkuluokan "eskari-ykköspari"). Usein myös arvuuteltiin kalenterin avaajat nimiin, kirjaimiin tai äänteisiin liittyvien vinkkien avulla. Arvottu pari päätti salassa, minkä kortin koodausmatolta valitsevat ja kuvailivat sen sitten ääneen muille. Muut yrittivät arvata, mikä kortti on kyseessä. Kun kortti oli arvattu, pari koodasi Blue-Botin kortille, jonka jälkeen aikuinen luki kortin takaa liikuntalorun ja lapset liikkuivat sen mukaisesti.
Valokuva joulukalenterista on otettu lähellä joulua, jolloin kortteja ei ollut enää montaa jäljellä.
Kuva: Janika Pasanen
Siilinjärveläisessä Leppäkaarteen päiväkodin esiopetuksessa hyödynnettiin ryhmässä valmiiksi olevia jouluisia kortteja. Jokaisessa kortissa oli kuva yhdestä jouluperinteestä, ja takana oli siihen liittyvä pieni teksti tai runo. Ajatuksena oli, että kalenteri toimi samalla aamupiirikalenterina, joten sinne lisättiin viikonpäivät ja päivien numerot kulkemaan niiden kohdilla kuten seinäkalenterissa.
Jokaisen kortin takaa löytyi QR-koodi, ja kun koodi luettiin iPadilla, sieltä paljastui päivittäin vaihtuva joululaulu. Niin sanotun vapaan leikin aikana lapsilla oli lupa myös itse kuunnella jo avatuista luukuista paljastuneita joululauluja, ja opetella käyttämään QR-koodeja itsenäisesti.
Kuva: Annina Vainionpää
Tampereen Maijalanpuiston päiväkodin Elefantit-ryhmässä QR-koodi oli tulostettu ja liimattu sydämenmuotoiselle kartongille, jonka toisella puolella oli päivän numero. Koodi luettiin iPadilla, joko koko ryhmän kanssa tai pienissä ryhmissä, riippuen päivän luukusta.
Koodit johdattivat lapset esimerkiksi katsomaan YouTube-videopalvelusta joulupukin tervehdystä, Röllin joulua Ylen arkistoista, jumppaamaan Fröbelin palikoiden kanssa, leipomaan pipareita ja lukemaan joulusatua.
Joulumaailmoja
Kuva: Krista Rytkönen
Joulukalentereiden visuaalinen puoli on usein tärkeää ja erilaiset tonttuovet ovatkin tulleet tutuiksi lapsille sekä kodeissa että päiväkodeissa. Yhdessä päiväkodissa alle 3-vuotiaiden lasten ryhmän kaapin alahyllylle rakentui joulumaailma, jossa hyödynnettiin myös henkilökunnan vanhoja joulukoristeita ja led-kynttilöitä.
Joulukuun ensimmäisenä päivänä aamupiirin aikaan alkoi soida lapsille tuttu joululaulu, jota oli ryhmässä aiemminkin laulettu (”Kas metsämökin ikkuna”). Lapset löysivät joulumaan, jota tutkittiin tarkasti ja ihmeteltiin, mitä siellä asuvat tontut oikein tekevät. Joulumaassa oli laatikko, johon tontut laittoivat päivittäin erilaisen lorun, laulun tai leikin, jota tutkittiin yhdessä ryhmän kanssa.
”Maagisuus syntyy täysin lasten mielikuvituksen ja aikuisten tarinallisuuden kautta”, toteaa kalenterista kertonut työntekijä.
Kuva: Carita Ritola
Kotkassa Meripirtin päiväkodissa joulumaailma rakentui Peikkopojan matkalaukkuun. Joulukalenterihetki alkoi Timanttipuu-lorulla, jota säestettiin soittimilla. Päivittäin matkalaukkuun ilmestyi lisää jotain jouluista, jolloin matkalaukkumaailma kasvoi päivä päivältä.
Joulukalenteriin kuului myös, että peikko oli piilottanut piparkakun jonnekin ryhmätilaan, ja vihjeen avulla yksi lapsi pääsi etsimään sen.
Kuva: Marja Tuppurainen
Muhoksella Päivärinteen päiväkodin Lemmikit-ryhmässä Mörripeikko oli ollut osa toimintaa, kun metsäretkellä löytyi sattumalta Kivilinna ja siellä asuva Mörripeikko.
Joulukuussa Mörripeikko lähetti ryhmälle kirjeen, jossa toivoi itsensä ja Mörrimuorin puolesta lasten ottavan hoteisiinsa Mukuloitaan. Mukulat olivat pieniä pehmoleluhahmoja, jotka ryhmän opettaja oli ommellut ylijäämäkankaista. Mukulat tulivat kankaisen piparkakkumökin sisältä. Mukulan lisäksi päivittäin tuli mukulan suosikkiparijumppaliike. Niitä harjoiteltiin lasten kanssa ja otettiin myöhemmin myös aktiivikäyttöön.
Mukuloiden mukana oli myös kirje jouluiseksi kotitehtäväksi. Siihen lapset saivat piirtää mukulansa kuvan ja keksiä sille nimen. He saivat myös kertoa joulun jälkeen, mitä ovat mukulansa kanssa puuhanneet joululoman aikana.
”Tämä joulukalenteri on ollut kaikkien työvuosieni suurin hitti. Lapset odottavat kovasti omaa mukulaansa ja ne ovat olleet jo mukana leikeissä päiväkodissa”, kertoo ryhmän opettaja.
Vanhemmat mukaan!
Kuva: Johanna Markke
Kempeleen Sarkkirannan päiväkodin Tiitiäisten ryhmässä lapset askartelivat piparimökit, jotka laitettiin hyllylle. Lasten vanhemmille annettiin puolestaan tyhjät kirjepohjat, joihin he saivat kirjoittaa terveiset lapselleen.
Vuorollaan tonttu kävi laittamassa kirjeen jokaisen lapsen mökkiin. Mökin katto oli irtonainen, joten kirjeen sai mökkiin rullattuna. Kirje oli pystyssä mökissä ja katto korkealla kirjeen päällä, jolloin oli helppo huomata, kenen mökistä aamulla kirje löytyi.
Aamupiirin aikana yhdessä katsottiin, kenen mökistä kirje löytyy, ja kyseinen lapsi sai tulla lapsiryhmän eteen kuuntelemaan terveiset. Työntekijät olivat lisänneet jokaisen kirjeen toiselle puolelle eri joululaulun, joka laulettiin aamupiirin lopuksi.
Kuva: Aila Holopainen
Helsingissä päiväkoti Ebeneserin Orvokit-ryhmässä marraskuun viimeisellä viikolla lähetettiin perheille sähköpostiviesti, jossa pyydettiin tuomaan yksi perheen joulukuusenkoriste lainaksi päiväkotiin. Perheiden tuomat koristeet laitettiin jouluiseen kangaspussiin, jonka nyörit aukesivat joulukalenterihetkellä yhdessä lauletun joululaulun avulla. Mukaan voitiin liittää myös perheiden joulumuistoja tai joulun ajan muuhun kulttuuriseen juhlaan liittyviä muistoja.
Päivittäin nostettiin yksi koriste vuorollaan ihasteltavaksi. Lapsi sai ripustaa koristeensa ryhmän omaan pikkukuuseen ja juhlamuisto luettiin ääneen. Sen jälkeen lapsi sai vielä pienen tontun tuoman yllätyksen (kulkunen kaulanauhassa, joulukortti ja runo tai laulu, vihko ja kynä tai muu sellainen) vietäväksi omaan kotiin. Koristeet palautettiin koteihin ennen joululomaa.
Pääset lukemaan joulukalenterivinkit osa 1/2 klikkaamalla tästä.