Lastentarhamuseon syyskausi 2024
21/08/2024Hanna-tädin kakkujen leivontaa
09/09/2024Matkapäiväkirja, osa 3: Koulumuseoiden ja kokoelmien symposium Berliinissä 28.-30.6.2023
Lastentarhamuseon henkilökunta teki kesäkuussa 2023 ekskursion Saksaan. Pääkohteena oli koulumuseoiden yhteinen symposium (19th Symposium of School Museums and Collections of Education History) Berliinissä, jossa myös Lastentarhamuseo esitteli kokoelmatyötä sekä digitaalista saavutettavuutta. Berliinissä oltaessa vierailukohteina olivat lisäksi Pestalozzi-Fröbel-Haus sekä lukuisat eri museot näyttelysuunnittelun näkökulmasta. Matkan kruunasi yhden yön mittainen retki Bad Blankenburgiin, jonne Friedrich Fröbel (1782-1852) perusti ensimmäisen lastentarhansa.
19th Symposium of School Museums and Collections of Educational History (SMCEH19)
Matkaohjelmamme pääkohteena oli osallistuminen 19. kertaa järjestettyyn koulumuseoiden ja koulutushistorian kokoelmien symposiumiin 19th Symposium of School Museums and Collections of Educational History (SMCEH19), joka järjestettiin tänä vuonna Berliinissä, kasvatushistorialliseen tutkimukseen erikoistuneessa kirjastossa (Bibliothek fur Bildungsgeschichtliche Forschung des DIPF eli BBF). Kyseinen kirjasto on tutkimuskirjasto, joka sisältää merkittäviä kirjasto- ja arkistoaineistoja Saksan koulutuksen historiasta ja sen kansainvälisistä suhteista. BBF on kasvatushistoriallisen tutkimuksen keskus Saksassa ja osa Frankfurt am Mainissa sijaitsevaa kasvatuksen tutkimuksen ja tiedotuksen instituuttia (Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation eli DIPF). Berliinissä järjestetyn symposiumin teemana oli kasvatuksen ja koulutuksen historian kokoelmien tutkiminen "Exploring Collections on Educational History". Symposiumin tavoitteena oli esitellä kokoelmia monimuotoisesti ja moninaisessa historiallisessa kontekstissa ja tuoda esille kokoelmien potentiaalia poikkitieteelliseen historialliseen tutkimukseen.
Symposiumin ensimmäisenä päivänä, 28.6. saimme kuulla 1984–2019 järjestettyjen symposiumien historiasta, sisällöistä ja osallistujista. Koulumuseoiden kokoontumisen historiaa voidaan hakea vielä paljon kauempaa, sillä jo 1860-luvulla tehtiin yhteistyötä koulumuseoiden ja kokoelmia ylläpitävien tahojen kesken. Ensimmäinen koulumuseoiden ja koulutushistorian kokoelmien symposium järjestettiin vuonna 1984 Itävallassa, Michelstetten nimisessä kaupungissa saksankielisen alueen museoille, joten symposiumin kielenä käytettiin saksaa. Ajan myötä osanottajien määrä kasvoi ja maantieteellinen sijainti laajeni. Seitsemänteen Leedsin yliopistossa Englannissa järjestettyyn symposiumiin saapui 75 osallistujia 13 maasta, Euroopasta, Yhdysvalloista ja Brasiliasta. Ohjelma sisälsi muun muassa kokoelmapolitiikkaan ja arkistointikäytäntöihin liittyneitä aiheita, markkinointi- ja yleisötyötä sekä muistitietoa ja roolipelejä. Vuonna 2013 Sloveniassa järjestetyssä 15. Symposiumissa oli 115 osallistujaa 29 maasta, Euroopasta, Aasiasta, Afrikasta, Etelä-Amerikasta ja Australiasta. Ohjelmassa keskityttiin tarkastelemaan erityisesti opettajien ammattijärjestöjen roolia kasvatuksen ja koulujen, mutta myös kulttuurin kehittämisessä.
Symposium aloitettiin Berliinin kasvatushistoriallisessa tutkimuskirjastossa. Tervetulotoivotusten jälkeen Slovenian koulumuseon Branko Šuštar, Maja Hakl Saje & Mateja Ribarič esittelivät symposiumin historiaa. Kuva: Eva Schepf.
Lastentarhamuseon museolehtori Fredrika Visuri ja kokoelma-amanuenssi Susanna Gillberg esittelivät Lastentarhamuseon nykydokumentointia ja kokoelmien käyttöä digitaalisilla alustoilla. Kuva: Taina Sillanpää.
Symposiumin osallistujat pääsivät tutustumaan Bibliothek fur Bildungsgeschichtliche Forschung des DIPF -tutkimuskirjaston arkistotiloihin. Kuva: Eva Schepf.
Tutkimuskirjaston vanhimpinen kirjojen osastolta löytyi muun muassa Jean-Jacques Rousseaun Émile. Kuva: Susanna Gillberg.
Teeman mukaisesti toimme Berliinissä järjestettyyn symposiumiin tervehdyksen Suomesta ja varhaiskasvatuksen historiasta Lastentarhamuseon esittelyllä. Esityksen pitivät museolehtori Fredrika Visuri ja kokoelma-amanuenssi Susanna Gillberg aiheenaan nykydokumentointi ja kokoelmien käyttö digitaalisilla alustoilla Lastentarhamuseossa. Fredrika ja Susanna esittelivät Lastentarhamuseon kokoelmia sekä tapoja hyödyntää sosiaalista mediaa ja muita digitaalisia alustoja tehtäessä nykydokumentointia. Museoiden tehtävänä on historiallisen aineiston lisäksi tallentaa ja dokumentoida nykypäivän ilmiöitä tulevien sukupolvien käyttöön. Esimerkkinä he kertoivat Lastentarhamuseon maaliskuussa 2020 toteuttamasta nykydokumentointihankkeesta, jossa päiväkotien henkilöstölle suunnatun online-kyselyn avulla selvitettiin työtekijöiden kokemuksia päiväkotielämästä Covid 19-pandemian poikkeusoloissa. Fredrika ja Susanna esittelivät myös Finna-hakupalvelua, johon museomme liittyi vuonna 2023 ja joka on lisännyt Lastentarhamuseon kokoelmien näkyvyyttä ja saavutettavuutta huomattavasti.
Symposiumin ohjelmassa kuulimme mielenkiintoisia puheenvuoroja muun muassa Würzburgin yliopiston visuaalisen median tutkimuskeskuksesta (The Research Centre for Historical Visual Media) ja erityisesti opetustaulujen tutkimuksen tulevaisuudesta. Tutkimuskeskuksella on Euroopan laajin opetustaulujen kokoelma 150 vuoden ajalta. Puheenvuorossa korostettiin opetustaulujen tärkeää asemaa muun muassa oppilaiden maailmankuvan rakentumisessa. Opastustauluilla on laaja historia, joka vaihtelee esitystavoiltaan ja sisällöiltään kouluaineiden mukaan. Puheenvuorossa käsiteltiin myös sitä, miten erilaisten datakantojen avulla usein muista tutkimuksista erillistä opetustaulujen tutkimusta voidaan linkittää toisiinsa ja muihin vastaaviin tutkimuksiin.
Bratislavan kasvatusta ja pedagogiikkaa sisältävän museon (Museum of Education and Pedagogy) esityksessä käsiteltiin museon muuttoa uusiin tiloihin ja muuton merkitystä erityisesti kokoelmiin. Aiemmin kokoelmat oli varastoitu paikoin epäsystemaattisesti puutteellisten tilojen takia. Kokoelmien uudelleen sijoittaminen mahdollisti kuraattoreille uuden tavan tutkia yksittäisiä kokoelmia ja luoda holistisen tavan kokoelmien muodostamiseen osana museon perustoimintaa. Slovenian koulumuseo esitteli laajaa tekstiilikokoelmaa ja Itävallasta Wienin yliopistosta tutkijat esittelivät digitaalista kasvatuksellisten elokuvien kokoelmaa. Kolmipäiväisen seminaarin sisältöön kuului vielä paljon muitakin kiinnostavia esityksiä, josta viimeisen päivän anti jäi osaltamme kuulematta, sillä matkamme suuntautui Friedrich Fröbelin jalanjäljille Bad Blankenburgiin.
Ekskursio Reckahnin kylään ja koulumuseoon
Erilaiset retket koulumuseoihin ja muihin kiinnostaviin kasvatuksen historiasta kertoviin paikkoihin ja kokoelmiin ovat perinteisesti kuuluneet symposiumien ohjelmaan. Symposiumin toisena päivänä, torstaina tutustuimme Reckahnin kylän vanhaan kulttuuriympäristöön. Vuodesta 1992 lähtien Reckahnin koulumuseo on tarjonnut vierailijoilleen tietoa ja elämyksiä alueen kouluhistoriasta 1700-luvun lopulta 1990-luvun puoliväliin. Museo sijaitsee entisessä koulurakennuksessa, joka on rakennettu 250 vuotta sitten. Koulumuseo muodostaa yhdessä läheisessä linnassa sijaitsevan Rochowin museon (perustettu 2001), puiston, kirkon ja kartanon kanssa ainutlaatuisen kulttuurikokonaisuuden. Alkuperäisellä historiallisella paikalla sijaitsevat Reckahnin museot esittelevät, tiedottavat ja tutkivat erityisesti Reckahnin maaseutukoulujärjestelmän uudistamista, hallintoa ja taloutta valistuksen aikakaudella. Reckahnin kylä on tunnettu kaikkialla Euroopassa. Kartanonherra Friedrich Eberhard von Rochow (1734–1805) perusti koulun vuonna 1773 ja avasi Preussin ensimmäisen kaksiluokkaisen maalaiskoulun. Koulun lähtökohtana oli progressiivinen kasvatus ja ensimmäisen opettajansa Heinrich Julius Brunsin (1746–1794) kehittämä lapsilähtöinen opetusmenetelmä teki koulusta alueellisen mallin muille maaseutukouluille muun muassa Tanskassa, Ranskassa, Puolassa ja Venäjällä.
Reckahnin koulumuseo sijaitsee 250 vuotta sitten rakennetussa koulurakennuksessa.
Reckahnin koulumuseon postilaatikko kertoi hauskasti rakennuksen historiasta.
Koulumuseon yksi huoneista esitteli koululuokkaa. Pupettien päällä oleville rihvelitauluille sai museoyleisö halutessaan kokeilla kirjoitustaitojaan ja opettajanpöydän takana karttakeppi odotti valmiina kokeilijoitaan.
Symposiumin ekskursiolle osallistunut porukka yhteiskuvassa Rochowin museon takapihan portailla. Kuva: Eva Schepf.
Symposiumin sisältö esityksineen ja museovierailuineen herätti keskustelua muun muassa siitä, miksi lastentarhamuseoita ei ole enempää maailman laajuisesti. Pohdimme keskenämme myös suomalaisten koulumuseoiden määrää ja niiden tarjoamaa sisältöä. Suomalaisia koulumuseoita on edelleen useita, pienet koulumuseot esittelevät samankaltaisia vanhojen kansakoululuokkahuoneiden interiöörejä. Monet aikoinaan itsenäiset koulumuseot, kuten Suomen koulumuseo Tampereella on sulkenut ovensa jo 1980-luvulla. Pohdimme, eikö suomalainen koulujärjestelmä ansaitsisi laajemman koko koulujärjestelmän historiasta ja koulun arjesta kertovan museon.
Euroopan komissio myönsi keväällä 2022 Jyväskylän Seminaarinmäen kampukselle ja tasa-arvoiselle koulutukselle ensimmäisenä Suomessa ja Pohjoismaissa Euroopan kulttuuriperintötunnuksen. Jyväskylän yliopiston Seminaarinmäen kampus tuo esille Suomen ja Euroopan koulujärjestelmän merkitystä tasa-arvoisen ja demokraattisen yhteiskunnan perustana ja on myös ainutlaatuinen, kerroksellinen arkkitehtuurikokonaisuus. Näyttelykeskus Soihtu esittelee yliopiston ja sen edeltäjien opetuksen ja tutkimuksen historiaa vuonna 1863 perustetun Suomen ensimmäisen kansakoulunopettajaseminaarin ajalta nykypäivään. Näyttelyssä on kuitenkin esillä enemmän opettajien koulutus kuin koulun arki.
Silla aikaa, kun odotamme koulun arjen museosisältöä laajemmin esittelevää näyttelyä Suomessa, meille tarjoutuu mahdollisuus vierailla niissä monissa koulumuseoissa Euroopassa, joihin saimme kutsuja symposiumin osallistujilta. Samalla jatkamme kartoitustyötä, löytyykö Lastentarhojen historiasta kertovia museoita muualta kuin Suomesta. Seuraava, järjestyksessään 20. symposium järjestetään vuonna 2025 Portugalissa Lissabonin yliopiston alaisuudessa.
Taina Sillanpää
Lastentarhamuseon johtaja