Lasten sanataidetuokiossa runo syntyy leikkien
13/03/2023Lastentarhamuseo mukaan Finnaan!
12/04/2023Lastentarhamuseossa toimitaan ja koetaan yhdessä
Lastentarhamuseon visiona on arvokas lapsuus. Sillä tarkoitamme lapsuuden näkemistä tasa-arvoisena, moniäänisenä, osallistavana, yhteisöllisenä ja toiminnallisena. Lastentarhamuseossa jokainen museokävijä, ihan pieninkin lapsi on arvokas. Lastentarhamuseo voi siten toimia mainiosti pienen lapsen ensimmäisenä museokokemuksena, missä harjoitellaan myös museossa olemista sekä tilojen ja esineiden kunnioittamista. Tämä toteutuu parhaiten kiinnittämällä huomiota aikuisen ja lapsen väliseen vuorovaikutukseen.
Friedrich Fröbel (1782–1852), tuo saksalainen aktiivisuuspedagogi ja lastentarha-aatteen isä, korosti voimakkaasti vuorovaikutuksen tärkeyttä ja sitä, että sekä lapset että aikuiset voivat oppia toisiltaan. Siksi me Lastentarhamuseossa olemme rakentaneet ympäristöä siten, että lapset ja aikuiset voivat tutustua siihen yhdessä toinen toisiltaan oppien. Lapsille on käytössä paljon leikkivälineitä, joilla voi leikkiä. Samalla on tärkeää miettiä niitä pelisääntöjä, joilla museovierailusta tulisi kaikille lapsille tasa-arvoinen ja miellyttävä kokemus. Leikin jälkeen välineet laitetaan takaisin omille paikoilleen valmiina vastaanottamaan seuraavat leikkijät. Lapset ovat mukana pitämässä huolta ympäristön viihtyvyydestä iän ja taitojen mukaan oppien.
Museoesineet ovat vanhoja ja hauraita ja siksi ne ovat suojattuna kosketukselta. Lastentarhamuseossa on varsinaisten museoesineiden rinnalla käyttökokoelman esineistöä, joihin yleisö saa koskea, tutkia ja leikkiä – moniaistisesti oppia lastentarhatyön kulttuurihistoriasta! Me haluamme nostaa myös käytössä olevien esineiden kunnioituksen tämän päivän keskusteluun kestävyysajattelun näkökulmasta. Jos jokin esine menee rikki, se pyritään korjaamaan. Samalla lasten kanssa voidaan keskustella siitä, miten esineet saadaan säilymään mahdollisimman pitkään kaikkien ilona. Vahinkoja sattuu, mutta paljon voimme myös itse vaikuttaa siihen, mitä esineillä tehdään ja miten niitä käsitellään. Lastentarhamuseossa olemme tehneet tietoisen valinnan, että lapsille on tarjolla runsaasti välineitä, jotka mahdollistavat intensiivisen leikin.
Museossa noudatamme turvallisen tilan periaatetta, johon museoyleisömme tulee sitoutua. Sen avulla haluamme taata jokaiselle mahdollisuuden tutustua museonäyttelyyn turvallisesti. Lastentarhamuseossa tämä tarkoittaa myös leikkirauhaa. Pienet tilat ja myös kaikkein pienimmät, vasta kävelemään oppivat museovieraat, tarvitsevat rauhaa ympärilleen. Kulttuurihistoriallisen esineistön lähettyvillä hippaleikit ja tavaroiden heittely luonnollisesti eivät ole mahdollisia. Lastentarhamuseo tarjoaa kuitenkin mahdollisuuden lukemattomiin toiminnallisiin leikkeihin.
Lastentarhaperinteessä yksi aikuisten ja lasten yhdessä tekemisen muoto olivat työtehtävät, jotka ovat esillä Lastentarhamuseon perusnäyttelyssä. Nyt kokeilemme työtehtävien toteuttamista myös käytännössä. Kahvilatilaan on sijoitettu harja ja rikkalapio aikuisten ja lasten koossa. Samoin tarjolla on liinoja pöytien pyyhkimiseen. Toivomme museokävijöiden tarttuvan toimeen ja tekevän myös museokahvilakäynnistä miellyttävän kaikille kahvilan käyttäjille.
Tehdään Lastentarhamuseosta vieläkin parempi paikka yhdessä olemiseen!
Taina, Susanna, Laura ja Fredrika
Lastentarhamuseon porukka