
Lastentarhamuseo 25 vuotta
07/02/2023
Lastentarhamuseossa toimitaan ja koetaan yhdessƤ
04/04/2023
Lasten sanataidetuokiossa runo syntyy leikkien
Turunlahden sanaversomo on turkulainen kahden hengen perheyritys, joka tarjoaa sanataidesisƤltƶisiƤ ohjelma- ja asiantuntijapalveluita. Sanataiteella tarkoitetaan esimerkiksi sanoilla ja kielellƤ leikittelyƤ, tarinoiden maailmoihin heittƤytymistƤ ja omien juttujen keksimistƤ. SanataidemenetelmistƤ hyƶtyvƤt kaikki ikƤƤn tai kielitaitoon katsomatta. Lasten kohdalla sanataidekasvatuksella on todettu olevan muun muassa kielen kehitystƤ sekƤ tunne- ja vuorovaikutustaitoja tukevia vaikutuksia.
SyksyllƤ 2022 Turunlahden sanaversomon sanataideohjaaja Jenni Turunlahti ja yhteisƶpedagogi Minttu Turunlahti toteuttivat Ebeneser-sƤƤtiƶn myƶntƤmƤllƤ Voisiko olla toisin? -apurahoituksella NƤhdƤƤn sanataidenƤyttelyssƤ! - Luovaa ja osallistavaa sanataidetyƶskentelyƤ varhaiskasvatukseen -hankkeen, jonka puitteissa suunniteltiin, pilotoitiin ja julkaistiin uusi sanataidesisƤltƶinen toimintamalli ja ohjemateriaali varhaiskasvattajien kƤyttƶƶn.
Toimintamallin lƤhtƶkohtana oli lasten osallistaminen ja toisaalta harjoitusten kƤytettƤvyys. Varhaiskasvatuksen kiireisessƤ arjessa ei vƤlttƤmƤttƤ lƶydy aikaa perehtyƤ monimutkaisiin tai hankalasti muotoiltuihin ohjemateriaaleihin. Ohjeiden on oltava sellaisia, ettƤ ne toimivat lapsiryhmƤn kanssa vaikka tuokion vetƤjƤ ei olisi harjoitellut ohjaamista etukƤteen.
NƤhdƤƤn sanataidenƤyttelyssƤ! -materiaalipaketissa on kƤytƤnnƶn ohjeistus noin puoli tuntia kestƤvƤn Mielikuvitusseikkailu oman hahmon kanssa -sanataidetuokion ohjaamiseen lapsiryhmƤlle. Tuokion ideana on tehdƤ mielikuvitusmatka, jonka aikana pehmolelulle tai muulle hahmolle keksitƤƤn nimi ja ominaisuuksia, hahmon ympƤrille tarina, tarinan pohjalta runo ja lopuksi kuvitellaan hahmolle vielƤ supervoimiakin. Harjoituksia testattiin projektin aikana neljƤssƤ varsinais-suomalaisessa pƤivƤkodissa ennen kokonaisuuden lopullista julkaisua.
PilottipƤivƤkotien lapset heittƤytyivƤt ennakkoluulottomasti mukaan mielikuvitusleikkeihin ja loivat tuokioiden aikana monia hienoja hahmoja, tarinoita ja runoja. Salolaisessa Torikadun pƤivƤkodissa syntyi muun muassa alla oleva Poro-nimisestƤ hirvestƤ kertova runo.
KƤytƤnnƶssƤ runo Poro-hirvestƤ syntyi siten, ettƤ ohjaaja istui lasten kanssa lattialla piirissƤ ja pyysi heitƤ nappaamaan ilmasta hirvennƤkƶisen sanataidekaverin nimipƤivƤjuhliin liittyviƤ sanoja. MitƤ hirven nimipƤivillƤ tehdƤƤn? KeitƤ siellƤ on vieraana? EntƤ mikƤ juhlissa on kaikkein parasta?
Poro-nimisen hirven nimipƤivillƤ
syƶdƤƤn kakkua ja
annetaan lahjoja.
SiellƤ on ilmapalloja
ja kakkuilmapalloja,
joita voi syƶdƤ niin kuin kakkua
(kuten suklaa- tai mansikkakakkua).
Poro-nimisen hirven nimipƤivillƤ
annetaan lahjoja,
dinosauruslahjoja.
NiitƤ saa myƶs joulupukilta.
Poro-nimisen hirven nimipƤivillƤ
leikitƤƤn palloilla,
ja siellƤ on pinjata
sekƤ dinosauruksia!
Poro-nimisen hirven nimipƤivillƤ
kaikkein parasta on kakku:
suklaakakku, perhoskakku.
(Torikadun pƤivƤkodin lapset )

Viirujen ryhmƤ osallistui innolla sanataideohjaaja Jenni Turunlahden ohjaamaan toimintatuokioon Salossa elokuussa 2022. Kuva: Miia Lehtinen
KehittƤmisprojektin tavoitteena oli kannustaa varhaiskasvatuksen henkilƶstƶƤ lapsilƤhtƶiseen luovaan sanataidetyƶskentelyyn ja mielikuvitteluun yhdessƤ ryhmƤn kanssa. Toiveena on, ettƤ sanataidemenetelmƤt jƤƤvƤt osaksi pƤivƤkotien arkea ja satupusseista nostetaan uusia sankareita ja seikkailuja vielƤ pitkƤƤn hankkeen jƤlkeenkin. Turunlahden sanaversomon vƤki kannustaa kaikkia varhaiskasvatuksessa tyƶskenteleviƤ ammattilaisia tarttumaan rohkeasti ohjemateriaaliin. Sanataidetuokioiden aikana syntyneestƤ aineistosta on mahdollista koota pƤivƤkodin tai muun varhaiskasvatusyksikƶn yhteinen nƤyttely, jolloin myƶs lasten lƤhipiiri on mukava kutsua tutustumaan tuotettuun aineistoon ja tehdƤ samalla nƤkyvƤksi helposti piiloon jƤƤvƤƤ varhaiskasvatuksen arkea ja lasten omaƤƤnistƤ taidetta.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa perƤƤnkuulutetaan yhteistyƶhƶn perustuvaa toimintaa, joka luo mahdollisuuksia harjoitella vuorovaikutus- ja ilmaisutaitoja eri tilanteissa ja erilaisten ihmisten kanssa. Sanojen nappaaminen kiinni ilmasta ja yhteisen runon tekeminen tukevat nƤitƤ tavoitteita erinomaisesti. Sanataidetoiminta sopii myƶs niille lapsille, joilla on haasteita kielen oppimisen tai tuottamisen kanssa. Tukiviittomien tai kuvakorttien kƤyttƤminen oman tai lapsen puheen tukena madaltaa edelleen toimintaan osallistumisen kynnystƤ. Vieraskielinen tai puhumatonkin lapsi voi olla sanataideleikissƤ tekijƤn roolissa.
NƤhdƤƤn siis sanataidenƤyttelyssƤ!
NƤhdƤƤn sanataidenƤyttelyssƤ -materiaalipaketti on vapaasti ladattavissa pdf-tiedostona klikkaamalla tƤstƤ: Sanataidemateriaali.
Jenni Turunlahti
Turunlahden sanaversomo