
Lastentarhamuseon joulunaika ja uusi vuosi 2025
11/12/2024
Yleisƶopastus: Lastentarhatyƶ Suomessa
08/01/2025
Lasten roolivaatteet tutkimusaineistona
Museoihin tallennetut esineet ovat todisteita menneisyydestƤ, aineistoa kulttuuriselle tutkimukselle ja tulkinnoille. Ne ovat myƶs ihailun kohteita ja kysymysten herƤttƤjiƤ. Samalla museoesineillƤ on kyky herƤttƤƤ muistoja, nostattaa tunteita ja saada museovieras nostalgian pyƶrteisiin. Museossa esineet luovat myƶs yhteenkuuluvuuden tunnetta ja kiinnittƤvƤt meidƤt menneisyyteen.
NƤitƤ ja monia muita ajatuksia herƤsi aloittelevan tutkijan mielessƤ, kun kevƤƤllƤ 2024 sain ilon ja kunnian tarkastella Lastentarhamuseon kokoelmiin kuuluvien laululeikeissƤ kƤytettyjen pƤivƤkoti Pihlajan lasten roolivaatteiden kulttuurisia ja affektiivisia merkityksiƤ ja niiden muodostumista osana museologian maisterintutkielmaani. Tutkielman kohdistuminen olemassa olevaan museokokoelmaan tarjosi paitsi konkretiaa teoreettisen pohdinnan rinnalle, myƶs ainutlaatuisen mahdollisuuden tutustua ja syventyƤ esineiden historiaan, kontekstiin ja merkityksiin tavalla, jota itsellƤni konservaattorina on hyvin harvoin muun kokoelmatyƶn ohessa aikaa tehdƤ. Esittelen tƤssƤ tekstissƤ helsinkilƤisestƤ pƤivƤkoti Pihlajasta vuonna 2019 lahjoitetun lasten roolivaatteiden kokonaisuuden viitaten tutkielmassa tekemiini havaintoihin ja tulkintoihin.
Laulusalista museon kokoelmiin
Roolivaatteet ovat perƤisin Helsingin Meilahdessa vuonna 1953 avatusta pƤivƤkoti Pihlajasta, josta ne siirtyivƤt Lastentarhamuseolle osana suurempaa vuosina 2018ā2019 tehtyƤ esinelahjoitusta. Lahjoituksen taustalla oli Pihlajan alkuperƤisten tilojen sulkeutuminen ja toiminnan siirtyminen uusiin tiloihin. SillƤ Pihlajatie 32:ssa lƤhes 70 vuotta toimineella pƤivƤkodilla koettiin olevan merkitystƤ osana meilahtelaista kylƤyhteisƶƤ, sen historian toivottiin sƤilyvƤn ja tulevan muistetuksi ja kerrotuksi myƶs tulevaisuudessa.
Pihlajan lasten roolivaatteiden kokonaisuus muodostuu yhteensƤ 28 objektista. Kokonaisuuteen kuuluu niin yksittƤisiƤ pƤƤhineitƤ ja asusteita kuin kokonaisia asukokonaisuuksia. Roolivaatteet ovat pƤivƤkodin opettajien ja hoitajien itse valmistamia ja materiaaliltaan ne ovat pƤƤosin tekstiiliƤ, mutta osassa on kƤytetty myƶs paperia ja rautalankaa. Roolivaatteiden valmistus ja aktiivinen kƤyttƶ sijoittuu 1970-luvulta ja 1990-luvun loppuun.
Roolivaatteita on kƤytetty ohjatuissa laululeikeissƤ. NiitƤ ei siis annettu lapsille vapaaseen leikkiin, vaan jokainen asu ja asuste oli tarkkaan valmistettu tiettyƤ laulua ja roolia varten. LaululeikkejƤ leikittiin Pihlajassa lƤhes pƤivittƤin. Puolen tunnin laulu- ja leikkihetkeen kokoonnuttiin pƤivƤkodin yhteiseen laulusaliin joko yksi ryhmƤ kerrallaan tai muutama ryhmƤ yhdessƤ. Laulua sƤestettiin pianolla tai kitaralla.

Trikookankaasta ommeltu pupupƤƤhine (PI0072), paksusta tyllistƤ ja rautalangasta valmistetut keijunsiivet (PI0064) ja paperinen kukkapanta (PI0070). Lastentarhamuseon esinekokoelma. Kuvaaja: Sanni Andersen.

āKalliolle kukkulalleā -esitys Pihlajan kevƤtjuhlassa vuonna 1983.
Kuvassa Pihlajan kokoelmaan tallennettuja hameita ja otsanauhoja (PI0075), sekƤ liivejƤ (PI0076). Lastentarhamuseon valokuvakokoelma.
Tutkielmani aineiston perusteella roolivaatteet ovat olleet keskeinen osa laululeikkejƤ. Roolivaatteiden tehtƤvƤnƤ on ollut paitsi elƤvƶittƤƤ laulua ja ruokkia mielikuvitusta, myƶs innostaa ja rohkaista lapsia mukaan leikkiin sekƤ auttaa keskittymƤƤn ohjattuun toimintaan. LisƤksi laululeikkien kautta on tutustuttu muun muassa vuodenkiertoon, juhlapyhiin ja perinteisiin sekƤ eri kansallisuuksiin ja kulttuureihin.
Eri kansallisuuksiin Pihlajan lasten roolivaatteista viittaavat kaksi lapinpuvun pƤƤhinettƤ (PI0065:1-2) sekƤ hollantilaishattu (PI0079). Ammatteja edustavat leipurin hattu (PI0074) ja kaksi posteljoonin laukkua (PI0067:1-2). Lumiukko- (PI0068:1-2) ja piparkakkuasut (PI0063:1-2) puolestaan liittyvƤt talvi- ja jouluaiheisiin laululeikkeihin. LisƤksi Pihlajan lasten roolivaatteisiin voidaan liittƤƤ klassikoksi asti muodostuneita laululeikkejƤ, kuten Prinsessa Ruusu linnassa, Pieni tytƶn tyllerƶinen ja Kalliolle kukkulalle.
Laululeikit rekvisiittoineen olivat lapsille ennen kaikkea leikkiƤ, mutta suomalaisen varhaiskasvatuksen historiaa lukiessa huomaa, ettƤ ne ovat olleet myƶs keskeinen osa lastentarhojen toimintakulttuuria ja varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa lƤhes koko 1900-luvun ajan. Laululeikkien perinteen voidaankin katsoa juontuvan Friedrich Frƶbelin kasvatusaatteesta, jolla on ollut keskeinen rooli suomalaisen varhaiskasvatuksen rakentumisessa ja kehittymisessƤ.
Esineiden ƤƤrellƤ, aineellisen ja aineettoman perinnƶn vƤlissƤ
Tutkielmassani kysyn: mitƤ merkityksiƤ pƤivƤkoti Pihlajan lasten roolivaatteisiin voidaan museossa liittƤƤ ja mistƤ nƤmƤ merkitykset muodostuvat? Samalla pohdin, mikƤ rooli fyysisillƤ esineillƤ on, kun rakennamme kƤsitystƤ historiasta ja itsestƤmme osana sitƤ, ja miten esineet voivat heijastaa menneisyyden tapahtumia ja kokemuksia vielƤ vuosikymmentenkin jƤlkeen.
Aineellisena perintƶnƤ roolivaatteet kantavat Lastentarhamuseon kokoelmiin tallennettuna mukanaan myƶs aineetonta perintƶƤ: kulttuurisia tapoja ja perinteitƤ sekƤ muistoja, tunteita ja affekteja. Tutkielmani keskeiseksi tarkastelun kohteeksi nousikin laululeikkeihin ja niissƤ kƤytettyihin roolivaatteisiin sekƤ pƤivƤkoti Pihlajaan liitetyt kokemukset ja muistot. Aineistona kƤytin Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran tallentamaa Lastentarha- ja pƤivƤkotimuistot -muistitietoaineistoa (2011-2012), sekƤ kahdelle Pihlajan entiselle tyƶntekijƤlle tekemƤƤni haastattelua.
Muisti- ja muistelutiedon kautta saatiin paitsi lisƤttyƤ Lastentarhamuseonkin kaipaamia kontekstitietoja Pihlajan roolivaatteiden valmistus- ja kƤyttƶhistoriasta, myƶs muodostettua kƤsitystƤ siitƤ, miten laululeikkeihin on suhtauduttu, minkƤlaisia muistoja niihin liittyy ja miten roolivaatteet on koettu osana laululeikkejƤ. TƤmƤn kaiken voidaan katsoa vaikuttavan Pihlajan roolivaatteiden museoarvoon sitƤ kohottamalla.
Prinsessa Ruusu linnassa. On pahan noidan pauloissa, pauloissaā¦ ja MinƤ olen pikkupoika posteljoonā, kiertelen ympƤri Suomen maan, muistuvat mieleen, kun katselee pƤivƤkoti Pihlajan lasten roolivaatteita. ElƤinpƤƤhineet, posteljoonin laukut, kreppipaperista rypytetyt ruusurannekkeet asettuvat kaikki osaksi suomalaista lastentarha- ja pƤivƤkotitoiminnan historiaa ja laululeikkien perinnettƤ. Samalla ne kiinnittyvƤt osaksi meilahtelaisen pƤivƤkoti Pihlajan lƤhes 70-vuotista toimintaa rakastetulla PihlajatiellƤ.

Silkkipaperista, nyƶristƤ ja kuminauhasta valmistettu ruusuranneke (PI0080). Lastentarhamuseon esinekokoelma. Esinetunnistekuva: Eliisa JƤntti.
TƤmƤn tutkielman yhteydessƤ tekemƤni haastattelu ƤƤnitettiin ja kopio ƤƤnitteestƤ liitettiin osaksi Lastentarhamuseon muistitietoarkistoa, josta se tullaan myƶhemmin siirtƤmƤƤn TyƶvƤen Arkistoon. Peilaamalla pƤivƤkoti Pihlajan lasten roolivaatteita, tekemƤƤni haastattelua ja SKS:n Lastentarha- ja pƤivƤkotimuistot -muistitietokeruun aineistoa toisiinsa, voidaan kokoelmat saada ikƤƤn kuin keskustelemaan keskenƤƤn. Roolivaatteiden tarkastelu muistojen kautta osoitti, ettei ainoastaan museoon tallennettu kontekstitieto esineestƤ, vaan myƶs yhteisesti jaetut kokemukset ja affektit pitƤvƤt roolivaatteiden merkityksiƤ ja perintƶƤ yllƤ. Museoesineet ovatkin sekƤ tulkinnan, ettƤ kokemuksen kohteita.
LƤmmin kiitos haastatteluun osallistuneille ja Lastentarhamuseon vƤelle yhteistyƶstƤ!
Sanni AndersƩn
Pian valmis museologian maisteriopiskelija JyvƤskylƤn yliopistosta
LƤhteet: AndersƩn, Sanni. 2024. Koettuja esineitƤ ja muisteltuja laululeikkejƤ - PƤivƤkoti Pihlajan lasten roolivaatteiden museaaliset merkitykset. JyvƤskylƤn yliopisto. osoitteessa: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97076.